onsdag 26 september 2012

Kärleksmums

Jag har länge velat få mina kärleksmums likadana som de brukar vara på ett café. Ni vet, sådär chokladiga och fylliga och saftiga. Jag har, som ni förstår, misslyckats varje gång...
men idag lyckades jag! Vill ni veta hemligheten?



 Kakan
300 g smör
5 ägg 
4 dl strösocker 
200 g mörk choklad 70 %, kvalitet
5 msk kakao 
4 1/2 dl vetemjöl 
1 nypa salt 
2 tsk vaniljsocker 
2 1/2 msk bakpulver 
2 dl mjölk 

Glasyr 

6 dl florsocker 
1 1/2 dl kakao 
1 dl mjölk  
150 g smör 

kokos


Smält smöret till kakan och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst, vänd sedan ned smöret. Blanda alla torra ingredienser och vänd ned i smeten varvat med mjölken. Vänd sist ned chokladen. Häll smeten i en smord form (jag använde mig av en plåt som var 25x30 för att få kakan extra hög). Grädda i 175 grader i 20 min, kakan ska fortfarande kladdig eftersom den stannar till sig då den svalnat. Smält smöret till glasyren och blanda i resten av ingredienserna. Bred glasyren över den avsvalnade kakan och strö kokos över.


Hemligheten? Den smälta chokladen i smeten och att inte övergrädda kakan! Mums mums mums 


2 kommentarer:

  1. Men Gud så kul att du har en blogg nu, superfin! Det här "hemliga"receptet ska jag testa på jobbet imorgon! Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Men vad spännande! Hur gick det? Vad tyckte du? Kram!

    SvaraRadera