tisdag 6 november 2012

Ljus surdegsbaguette


Häromdagen köpte jag färdig surdeg på burk från kronjäst, med tanke på att det endast tar 4 timmar tills brödet är helt klart tänkte jag att det kunde vara kul att prova. Receptet hittade jag från kronjäst. Det var otroligt smidigt och brödet blev mycket gott,de fick en perfekt hård skorpa. Dock fick jag inte den riktiga känslan som ett surdegsbröd ska ha... Som ni ser blev mina baguetter ganska knubbiga, men vad gör det? (Jag bakade 3 baguetter, men 4 är att rekommendera om du inte vill ha några knubbisar)

1 burk bagarens surdeg
25 g jäst för matbröd
5 dl kallt vatten
13 1/2 dl vetemjöl special
2 1/2 tsk havssalt
1 msk olivolja

Skaka burken och rör ihop surdegen med jäst och vatten. Tillsätt resten av ingredienserna förutom saltet. Knåda i 10 min i maskin eller i 15 min för hand. Forma degen jämn och fin och låt jäsa till dubbel storlek i 2 timmar. Häll upp degen och arbeta den så lite som möjligt och forma till baguetter. Sikta lite mjöl över bröden och låt jäsa 1 timme. Sätt ugnen på 260 grader och ställ in en plåt med 5 dl vatten. Skär snitt i bröden innan du sätter in dom i ugnen. När bröden sätts in i ugnen sänker du värmen till 240 grader, grädda i 20 minuter (använd en termometer, de är färdiga vid 94 grader). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar