måndag 26 november 2012

Lussekatter




Förra året minns jag att mina lussekatter blev otroligt goda och saftiga men självklart minns jag inte hur jag gjorde... Så nu i år har jag gått igenom massor av lussekattsrecept och många har diskuterat om det är kesellan som är tricket eller inte. Jag valde ett recept som jag hittade i Allt om mat från 1973, jag övertalades och tänkte att gamla recept måste väl alltid funka. Lussekatterna smakade jättegott men de var inte riktigt lika bra som fjolårets. Men om du vill baka utan kesella har du recepet här:


200 g mjukt smör
5 dl gammaldags mjölk
2 pkt vanlig jäst
2 dl råsocker
2 pkt saffran
1 tsk salt
1 ägg
cirka 700 gram vetemjöl

ägg
russin

Smula jästen i en stor bunke, värm mjölken knappt 37 grader och låt smöret smälta i mjölken och rör ihop med jästen. Stöt saffran med lite socker och blanda ner i bunken med salt och socker. Vispa ner ägget och häll därefter i mjölet. Arbeta med degkrokar tills degen bildar en smidig boll. Täck över och låt jäsa till dubbel storlek ca 45 minuter. Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Baka ut till lussekatter och låt dom jäsa i 20 minuter. Pensla med uppvispat ägg och garnera med russin, grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader i 8 minuter. 

1 kommentar:

  1. Jag bakade efter ett recept från Jennys matblogg, med kesella. Supergoda blev de. Gjorde både med den fyllning hon hade och vanliga kusar! Kram!

    SvaraRadera