torsdag 1 november 2012

Lion Bars



Åh. Så. Gott. Påminner till stor del om mina snickerskakor, men i de här har jag kokos i och formen är ju helt annorlunda ;). Peter frågade först om det var några hälsonyttigheter jag bakat ihop... Ja det går ju alltid att låtsas. 

1 1/2 dl jordnötssmör crunchy
1 dl sirap
0.5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 1/2 dl kokos
2 1/5 dl rice kispies

100  mörk choklad, 70% kvalitet

Smält jordnötssmör, sirap, strösocker och vaniljsocker i en kastrull på svag värme. Rosta kokosen i en stekpanna och blanda ner kokosen och rice krispies i kastrullen. Rör försiktigt. Klä en avlång brödform med plastfolie och häll i smeten. Ställ i kylen en timme. Smält chokladen över ett vattenbad, skär kakan i ca 1 1/2 cm och doppa halva kakan i chokladen. Ställ tillbaka i kylen tills chokladen stelnat.


Imorgon har min klass premiär i salstenta, och för att stilla allas nerver tänkte jag lugna dem med en liten lion bar. Med en lion bar (eller... ja, minst en förstås) fixar vi väl tentan utan problem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar