torsdag 11 oktober 2012

Polkachokladboll med vitchoklad


Jag tycker att chokladbollar alltid funkar men ibland kan det vara roligt att piffa upp dom lite. För någon vecka sedan beställde jag en chokladboll med vitchoklad på ett café, den var lite för torr men jag kände hur god den egentligen kunde vara. Jag har nu provat mig fram och fick till en chokladboll med polkagrisar och vitchoklad, en extra lyxig chokladboll. 


100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
3 msk kako
3 dl havregryn
pepparmintsarom (smaka er fram till hur mycket)

100 g vitchoklad
några krossade polkagrisar


Blanda ihop alla ingredienser till en krämig smet. Forma till bollar och ställ kallt tills bollarna stelnat lite. Smält chokladen och doppa bollarna i den. Strö lite polkagriskross över och ställ kallt tills chokladen svalnat. 

Det där med att vänta är inte riktig min grej... men jag lovar, väntan är dom värd. Chokladbollarna blir så mycket godare då chokladen stelnat helt. 

3 kommentarer:

  1. Smarrigt! 3 favoriter i ett, ska verkligen försöka hinna prova detta nån dag! =)

    SvaraRadera
  2. De här bollarna vill jag bli bjuden på nästa gång.

    SvaraRadera